Luo sisältöä

Yksi merkittävä osa Flipped Classroom-toimintaa on materiaalin tuottaminen. Tältä sivulta löydät vinkkejä materiaalin tekemiseen.

Käsittelen aihetta tarkemmin seuraavista näkökulmista:
  1. Verkossa tarjolla olevaa materiaalia
  2. Kuinka opettajana teet materiaalia itse
  3. Oppilaat materiaalin tuottajina
  4. "Luokassa" toteutettavat aktiviteetit
  5. Tekijänoikeudet

1. Verkossa tarjolla olevaa materiaalia


Verkko on täynnä materiaalia ja niinpä laitan tähän vain linkin tässä hankkeessa Kaisa Jussilan ja minun kokoamiin materiaalivinkkeihin. Materiaalit löydät osoitteesta https://www.slideshare.net/secret/GPJ2T2AFD1s90t. Tiedostossa olevista materiaaleista osa on video, osa äänitiedostoja ja osa verkossa pelattavia pelejä. 

Edellä oleva tiedoston sijoituspaikka on samalla esimerkki Slideshare -palvelusta, jonka kautta on mahdollista helposti jakaa materiaalia muiden saataville. Vastaavasti materiaalia voit jakaa esimerkiksi Googlen tai Microsoft Office 365:sta käyttämällä.

 2. Kuinka opettajana teet materiaalia itse


Vaihtoehtoja siihen millä sovelluksella/palvelulla opetussisältöä tekee on runsaasti. Jane Hart on esimerkiksi listannut Top 200 Tools for Learning 2016 -kirjoituksessaan 200 hänen mielestään parasta oppimista tukevaa sovellusta. Alla olevassa kuvassa 10 kärki:



Huomioi, että osa yllä olevassa kuvassa nimetyistä palveluista ei ole varsinaisia materiaalin tekoon soveltuvia palveluita vaan niiden kautta voi jakaa ja etsiä materiaalia. Tutustu myös loppuihin 190 sovellukseen/palveluun, jotka Jane Hart osoitteessa http://c4lpt.co.uk/top100tools esittelee.


Mitä välineitä tarvitaan materiaalin luontiin?


Materiaalin luonti on tänä päivänä varsin helppoa ja vaivatonta. Yleensä haasteellisinta onkin sisällön luonti joko "lennosta" tai suunnitelmallisesti. Alla hieman listaa välineistä, jotka materiaalin luontia helpottaa:
  • Tietokone, tabletti tai älypuhelin tekstisisällön tuottamiseen.
  • Webbikamera, kannettavaan tietokoneeseen integroitu kamera tai älypuhelimen tai tabletin kamera kuvien ja videoiden nauhoittamiseen.
  • Äänenlaatua parantamaan erillinen mikrofoni.
  • Tabletilla tai älypuhelimella videoitaessa voi myös jonkinlaiselle jalustalle olla tarvetta ylimääräisen käsivaraisuudesta johtuvasta tärinästä eroon pääsemiseksi ja kuvaamisen etäisyyden hallittavuuden parantamiseksi.
  • Lisäksi voit tarvita videon ja äänen editointiin ja leikkaamiseen erillisiä sovelluksia
  • Green Screen seinä, jos haluat yhdistää taustavideoon "leijuvan" esiintyjän on oiva apuväline opetusmateriaalia luotaessa. 



Yllä oleva on hyvin yksinkertainen esimerkki siitä mitä iPadin, Green Screenin ja Green Screen by Do Ink appsin avulla saat tehtyä. Opetusmateriaalin luonnissa vain mielikuvitus ja mahdollisesti valmiiden taustakuvientai videoiden puuttuminen voivat rajoittaa Green Screenin hyödyntämistä.  

Alla kuvat, joissa siirrettävä Green Screen seinä näkyy kokonaisuudessaan ja kuvassa etualalla maassa pakkaus, jossa sen siirtely on varsin helppoa. 




Täytyypä tähän samantien laittaa edelliseen liittyvään siirreltävän Green Screenin pakkausohjevideon linkki, joka on https://youtu.be/U9RpG7QjW5k

Sovelluksia materiaalin tekoon

Tänä päivänä tarjolla on todella laaja kirjo erilaisia sovelluksia, joiden avulla voit luoda materiaalia opetukseen. Olen koonnut PowerPointilla luotuun esitykseen joukon sovelluksia ja palveluita, joita hyödyntäen saat tehtyä monipuolisesti materiaalia itse tai joita käyttäen opiskelijasi saavat tehtyä materiaalia.

Tutustu esitykseen osoitteessa https://www.slideshare.net/Weesau/sovelluksia-opetusmateriaalin-tekoon-82529400

3. Oppilaat materiaalin tuottajina

Oppilaat ovat yleensä meitä opettajia valmiimpia tuottamaan materiaalia. Muista kuitenkin opastaa opiskelijoita olemaan kriittisiä tiedonhankinnassaan ja opeta heille mediataitoja, jotta he hallitsevat välineiden lisäksi omaa mediapersoonaansakin. Voit käyttää tässa apuna esimerkiksi minun tekemääni Kriittinen tiedonhankinta & mediataidot -esitystä.





Tällä sivulla olevat esitykset olen luonut PowerPointilla, mutta kannattaa myös miettiä voisiko Microsoft Sway soveltua opetusmateriaalin luontiin. Tutustu Swayhin katsomalla osoitteessa https://sway.com/ixaKNlYHs8UvIvDU oleva esimerkki Swayllä tehdystä materiaalista, jonka etusivu alla näkyvässä kuvassa. 



4. "Luokassa" toteutettavat aktiviteetit


University of Waterloo on listannut joukon luokassa toteutettavia aktiviteetteja. Alla näistä listaus:


Sample Individual Activities

  • iClickers/Polling
  • Word Webs/Concept Maps
  • Individual Problem Solving

Group activities

  • Think-Pair-Share
  • Round Robin
  • IF-AT (Immediate Feedback Assessment Technique) 
  • Team Matrix
  • Fishbowl discussion
  • Three-Step Interview
  • Role Play 
  • Reaction Sheets 
  • Think-Aloud Pair Problem Solving
  • Affinity Grouping
  • Dyadic Essays
  • Critical Debate
  • Case Study
  • Group Investigation 
Kaikista yllä mainituista tarkempi selostus https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching-excellence/teaching-resources/teaching-tips/lecturing-and-presenting/delivery/class-activities-and-assessment-flipped-classroom.

Vastaavia esimerkkejä löytyy toki suomenkielisenäkin ja esimerkkinä toimikoon eNorssi - http://www.enorssi.fi/opetusmateriaalit/tyotapapankki-1. Tuolla sivulla olevassta Työtapapankissa on seuraavat työtavat:

  • Aivoriihi
  • Hahmopiirrustus
  • Kirja-analyysi
  • Käsitekartta (Mind map)
  • Lyhyet erikoiset
  • S S M K – menetelmä
  • Stealing
  • Snowball
  • Työpistetyöskentely
  • Väittely
  • Yhteistoiminnallinen oppiminen
  • Yrittäjyyskasvatuksen työtapoja

Kannattaa myös tutustua ellet ole vielä tutustunut osoitteessa http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat sivustolla esiteltyihin Helena Aarnion Diale - dialogisiin menetelmiin. Edellä mainitusta linkistä avautuvalta sivulta löydät Dialogiosaamisen videoluentosarjan ja sivuston muilta sivuilta runsaasti käytännön esimerkkejä hyvinkin käyttökelpoisista dialogisista menetelmistä.


 5. Tekijänoikeudet


Tekijänoikeudet ovat olennainen asia huomioitavaksi ja sitä varten sitä aihetta käsittelen erillisellä Tekijänoikeudet -sivulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti