- Pre-Vodcasting modelista Flipped Classroomiksi
- Flipped Classroom tänä päivänä
- Perinteinen luokkahuoneopetus vai Flipped Classroom
- Miksi opettaisit Flipped Classroom -mallia käyttäen?
- Mitä edellyttää opettajalta ja opiskelijalta?
- Lisätietoa Flipped Classroomista ja avointa materiaalia opetukseen?
- Vinkki: tee videomateriaalia PowerPointilla ja Office Mixillä
1. Pre-Vodcasting modelista Flipped Classroomiksi
Flipped Classroom toimintamallin kehittäjiksi kutsutaan Jonathan Bergmannia ja Aaron Samsia. Jonathan Bergmann kertoo Flippedclass sivustolla 6.5.2011 julkaistussa artikkelissa (flippedclass.com/the-history-of-the-flipped-class) kuinka hän ja Aaron alkoivat toteuttamaan Flipped Classroomia. Seuraavassa poimintoja tästä artikkelista.
Kaikki sai alkunsa keväällä 2007 Aaronin löytämästä lehtiartikkelista, jossa kerrottiin ohjelmasta, jolla oli mahdollista tallentaa PowerPointilla tehty esitys sisältäen äänen ja muistiinpanot videoksi.
Ensimmäisenä ajatuksena Jonathanilla ja Aaronilla oli tukea tallenteilla tunneilta poissa olevien opiskelijoiden oppimista mahdollistamalla videoilta luentojen katsominen jälkikäteen.
Tarjottuaan videoiden katselumahdollisuutta tunneilta poissaoleville alkoi myös osa tunneilla olleista katsomaan videoita opetussisältöä videoita katsomalla kerraten.
Laitettuaan materiaaliin YouTubeen he alkoivat saada kiitosviestejä opettajilta ja opiskelijoilta ja hieman myöhemmin heitä alettiin pyytämään kertomaan opettajille heidän tavastaan opettaa. Tietoisuus Jonin ja Aaronin opetustavasta levisi ja seuraavaksi tv-kanavat halusivat haastatella heitä.
Tuossa vaiheessa heidän mallistaan ei vielä käytetty Flipped Class Model nimeä vaan he itse kutsuivat sitä Pre-Vodcasting model -nimellä. Seuraavaksi he alkoivat itse käyttää mallistaan nimeä Reverse Instruction ja vihdoin syksyllä 2010 Karl Fink kirjoitti blogin Flipped Classroomista ja siitä lähtien Aaronin ja Jonin kehittämää mallia on kutsuttu Flipped Classroom nimellä.
Mikäli haluat lukea ja nähdä lisää Flipped Classroomin ensi askelista ja sen perustajista, tutustu heihin alla olevien linkkien kautta:
- chemicalsams.blogspot.fi (Aaron Samsin blogi vuosilta 2011-12)
- blendedclassroom.blogspot.fi (Jonathan Bergmannin blogi)
- youtu.be/2H4RkudFzlc (Aaron Samsin videohaastattelu vuodelta 2010-11)
- flippedclass.com/about-m (Jonin ja Aaronin henkilöesittely)
2. Flipped Classroom tänä päivänä
Flipped Classroom malli on vuosien varrella kehittynyt. Kaikki alkoi opetustilanteista tehdyistä videoista, joita Aaron ja Jon alkoivat jakaa YouTubessa. Tänä päivänä Flipped Classroom on paljon enemmän kuin vain opetustilanteista tehdyt videonauhoitukset.
Aaronin ja Jonin lanseeraamassa opetustavassa merkittävää on se, että opiskelija voi tutustua opiskeltavaan aiheeseen etukäteen
- videolta
- muista internetissä tarjolla olevista tietolähteistä
- opetella teorian oppikirjasta lukemalla.
Osaamisen todentaminen on mahdollista tehdä esimerkiksi projektityö tekemällä tai aihealueesta oleva tentti suorittamalla. Opiskelijan itsearviointi on myös merkittävässä roolissa osaamisen kehittymistä arvioitaessa.
Siitä millaisena se nyt nähdään tarkemmin tämän blogin muilla sivuilla ja myös Aaronin ja Jonin uusilla www-sivuilla, joiden linkit ovat
Flipped Clasroom, Flipped Learning, Käänteinen luokkahuone, Käänteinen opetus, Käänteiset opetusmenetelmät... Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mistä sitten käytännössä on kysymys?
3. Perinteinen luokkahuoneopetus vai Flipped Classroom
Tämän vuonna vuonna 2007 kehityskulkunsa aloittaneen Flipped Classroom opetuksen perusajatus on se, että oppimista ei aloiteta siinä vaiheessa kun opiskelijat tulevat luokkaan vaan opiskelu alkaa jo ennen luokkaan tulemista.
Flipped Classroomissa opiskelijat tutustuvat opeteltavaan teoriaan itsenäisesti tai pienryhmissä ennen oppitunteja. Opiskelijoiden tutustuttua oppisisältöön etukäteen jää lähiopetuksessa enemmän aikaa keskustelulle ja ongelmanratkaisulle sen sijaan, että uuden asian opiskelu aloitettaisiin perinteisen luokkahuoneopetuksen tapaan vasta luokkahuoneeseen tultaessa.
Digitalisaation kasvanut käyttö ja opetuksen uudistaminen vastaamaan tämän päivän ja huomisen työmarkkinoiden tarpeita ovat myös asioita, jotka omalta osaltaan puhuvat sen puolesta, että Flipped Classroomin käyttö on tarpeen huomioida opetuksien toteuttamistapoja uudistettaessa.
Perinteinen luokkahuoneopetus
Seuraavassa hieman asioita oikova ja kärjistävä kuvaus perinteisen luokkahuoneopetuksen etenemisestä.
- Opettaja opettaa ottamatta huomioon opiskelijoiden ennakko-osaamista ja ennakkotietämystä.
- Opiskelijat muistiinpanojensa ja muistinsa pohjalta yrittävät ratkaista tehtäviä jälkikäteen.
- Opettaja korjaa tehtävät antaen opiskelijoille henkilökohtaisen palautteen.
Flipped Classroom
- Opiskelija tutustuu omaan tahtiinsa opetettavaan teoriaan, joka voi olla videoita, animaatioita, nauhoitettua puhetta, linkkejä internet-sivuille tai tekstiä.
- Opiskelija voi tehtäviä tehdessään palata materiaaliin etsien vinkkejä tehtävien ratkaisuun ja opiskelijat voivat myös ryhmissä ratkoa annettuja tehtäviä.
- Opiskelijat yhdessä opettajan kanssa käsittelevät ja analysoivat oppisisältöä ja oppimaansa.
Teknologia ja Flipped Classroom
Flipped Classroomiin liittyy olennaisesti oppimista mahdollistavan teknologian hyödyntäminen. Tälle opetusmenetelmälle tyypillistä on ennen varsinaista opetustuokiota tapahtuva paikasta riippumaton opetussisältöön ja -materiaaliin tutustuminen.
Materiaali voi olla kirjallista materiaalia, mutta teknologia mahdollistaa monipuolisen ja vaihtelevan opetusmateriaalin tarjoamisen opiskelijoille. Materiaali voi siis olla videoita ja animaatioita, äänitiedostoja, sähköisessä muodossa olevina tekstitiedostoja sekä erilaisia pelejä ja osaamisen itsenäisen testaamisen mahdollistavia sähköisiä testejä.
Tämän vuonna vuonna 2007 kehityskulkunsa aloittaneen Flipped Classroom opetuksen perusajatus on se, että oppimista ei aloiteta siinä vaiheessa kun opiskelijat tulevat luokkaan vaan opiskelu alkaa jo ennen luokkaan tulemista.
Flipped Classroomissa opiskelijat tutustuvat opeteltavaan teoriaan itsenäisesti tai pienryhmissä ennen oppitunteja. Opiskelijoiden tutustuttua oppisisältöön etukäteen jää lähiopetuksessa enemmän aikaa keskustelulle ja ongelmanratkaisulle sen sijaan, että uuden asian opiskelu aloitettaisiin perinteisen luokkahuoneopetuksen tapaan vasta luokkahuoneeseen tultaessa.
- Opiskelija tutustuu omaan tahtiinsa opetettavaan teoriaan, joka voi olla videoita, animaatioita, nauhoitettua puhetta, linkkejä internet-sivuille tai tekstiä.
- Opiskelija voi tehtäviä tehdessään palata materiaaliin etsien vinkkejä tehtävien ratkaisuun ja opiskelijat voivat myös ryhmissä ratkoa annettuja tehtäviä.
- Opiskelijat yhdessä opettajan kanssa käsittelevät ja analysoivat oppisisältöä ja oppimaansa.
Materiaali voi olla kirjallista materiaalia, mutta teknologia mahdollistaa monipuolisen ja vaihtelevan opetusmateriaalin tarjoamisen opiskelijoille. Materiaali voi siis olla videoita ja animaatioita, äänitiedostoja, sähköisessä muodossa olevina tekstitiedostoja sekä erilaisia pelejä ja osaamisen itsenäisen testaamisen mahdollistavia sähköisiä testejä.
4. Miksi opettaisit Flipped Classroom -mallia käyttäen?
Flipped Classroomista saatavia hyötyjä voidaan tarkastella esimerkiksi ITL viitekehyksen mukaisesti. Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopistosta on tiivistänyt Valtakunnallisilla virtuaaliopetuksen päivillä vuonna 2010 pitämässään esityksessä oppilaiden 2000-luvun oppimistaidot ITL viitekehyksen mukaisesti
- yhteistoiminta
- tiedonrakentelu
- tieto- ja viestintätekniikan käyttö oppimisessa
- ongelmanratkaisu ja innovaatio
- itsesäätely
- taitava kommunikointi
Koko Marja Kankaanrannan esitys löytyy osoitteesta www.oph.fi/download/129844_kankaanranta_tvtn_merkityksia_oppimiselle_ja_opetukselle.pdf. Lisätietoa ITL (Innovate teaching and learning) on saatavilla esimerkiksi osoitteessa https://education.microsoft.com/GetTrained/ITL-Research.
Hyvin suunntteltuna ja toteutettuna Flipped Classroom mahdollistaa kaikkien edellä mainittujen taitojen oppimisen ja hyödyntämisen käytännössä. Hyötynä Flipped Classroom opiskelustaan opiskelijat saavatkin opiskeltavan aiheen oppimisen lisäksi 2000-luvun oppimistaidot.
On myös mahdollista toteuttaa opetus niin, että opiskelijat tuottavat itse opetusmateriaalia toistensa käyttöön ja näin materiaalia tuottaen ja sitä hyödyntäen oppivat toinen toisiltaan. Tässä opettajan roolina on varmistaa ja tukea oppimisprosessin etenemistä.
Käytännössä Flipped Classroom mahdollistaa luokkahuoneessa toteutettavan opetusajan hyödyntämisen tehokkaasti osaamisen varmistamiseen. Flipped Classroom mahdollistaa myös eritasoisille ja erilailla oppiville perinteistä luokkahuoneopetusta yksilöllisemmän opetuksen tarjoamisen.
Tutustuvideon kautta esimerkkiin siitä miltä Flipped Classroom opetus Clintondale High nimisessä koulussa näyttää. Video katsottavissa YouTubessa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=v-y9vR7YTak.
Flipped Classroomista saatavia hyötyjä voidaan tarkastella esimerkiksi ITL viitekehyksen mukaisesti. Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopistosta on tiivistänyt Valtakunnallisilla virtuaaliopetuksen päivillä vuonna 2010 pitämässään esityksessä oppilaiden 2000-luvun oppimistaidot ITL viitekehyksen mukaisesti
Käytännössä Flipped Classroom mahdollistaa luokkahuoneessa toteutettavan opetusajan hyödyntämisen tehokkaasti osaamisen varmistamiseen. Flipped Classroom mahdollistaa myös eritasoisille ja erilailla oppiville perinteistä luokkahuoneopetusta yksilöllisemmän opetuksen tarjoamisen.
5. Mitä edellyttää opettajalta ja opiskelijalta?
Seuraavassa lyhyesti opettajan ja opiskelijan näkökulmasta Flipped Classroom.
Opettajalta?
Flipped Classroom opetuksen valmistelu silloin kun sitä ensimmäisen kerran tekee ja varsinkin, jos opettaja itse ja yksin rakentaa ja kokoaa sisällön vie enemmän aikaa kuin perinteinen luokkahuoneopetus. Jatkossa opettaja sitten voi hyödyntää ja jatkokehittää opetustaan jo olemassa olevia materiaaleja ja tehtäviä hyödyntäen.
Seuraavassa John R. Sowashin videolta poimimani viisi huomiota Flipped Classroom opetusta suunnittelevalle ja toteuttavalle:
- Menetelmän käyttöönotto vie enemmän aikaan kuin ehkä aluksi kuvitteletkaan.
- Älä tee itse kaikkea vaan hyödynnä muiden jo tuottamaa materiaalia.
- Varaudu siihen, että opiskelijat haluavat tämän sijaan perinteistä luokkaopetusta, koska se on heille tutumpaa ja helpompaa.
- Älä ainakaan aluksi pyri toteuttamaan kokonaista kurssia käänteisen opetuksen mallilla vaan laajenna ja kehitä kokonaisuutta pikku hiljaa.
- Suunnittele huolella kuinka tehokkaasti hyödynnät oppitunneille vapautuvan ajan käytön.
Koko video, josta yllä olevat teesit olen poiminut löytyy osoitteesta https://youtu.be/4JPdGlyt6gg.
Opiskelijalta?
Flipped Classroom vaatii myös opiskelijoilta uudenlaista ajattelua, saavathan he ottaa vastuun omasta oppimisestaan perinteistä opettajajohtoista opetusmenetelmää suuremmassa määrin. Tämä myös mahdollistaa opiskelijoille uudenlaisen ajattelevan oppimisen toimintatavan, josta on heille hyötyä työelämässä ja tulevissa opinnoissaan.
Opettajan rooli opiskelijan motivoinnissa onkin ensimmäisen toteutuksen aikana merkityksellinen. Jatkossa opiskelijat varmasti itsekin ymmärtävät hyödyn, jonka tällainen oppiminen heille tuo.
Seuraavassa lyhyesti opettajan ja opiskelijan näkökulmasta Flipped Classroom.
Flipped Classroom opetuksen valmistelu silloin kun sitä ensimmäisen kerran tekee ja varsinkin, jos opettaja itse ja yksin rakentaa ja kokoaa sisällön vie enemmän aikaa kuin perinteinen luokkahuoneopetus. Jatkossa opettaja sitten voi hyödyntää ja jatkokehittää opetustaan jo olemassa olevia materiaaleja ja tehtäviä hyödyntäen.
Seuraavassa John R. Sowashin videolta poimimani viisi huomiota Flipped Classroom opetusta suunnittelevalle ja toteuttavalle:
Opiskelijalta?
Flipped Classroom vaatii myös opiskelijoilta uudenlaista ajattelua, saavathan he ottaa vastuun omasta oppimisestaan perinteistä opettajajohtoista opetusmenetelmää suuremmassa määrin. Tämä myös mahdollistaa opiskelijoille uudenlaisen ajattelevan oppimisen toimintatavan, josta on heille hyötyä työelämässä ja tulevissa opinnoissaan.
Opettajan rooli opiskelijan motivoinnissa onkin ensimmäisen toteutuksen aikana merkityksellinen. Jatkossa opiskelijat varmasti itsekin ymmärtävät hyödyn, jonka tällainen oppiminen heille tuo.
6. Lisätietoa Flipped Classroomista ja avointa materiaalia opetukseen?
Flipped Classroom eli käänteinen opetus on nimitys opetustekniselle muutokselle, jossa merkittävässä roolissa ovat digitaaliset palvelut, materiaalit ja laitteet. On tärkeää huomioida myös Fipped learning eli käänteinen oppiminen, koska sillä tarkoitetaan oppimiskulttuurin muutota, jossa tuetaan opiskelijan itseohjautuvuutta vähentämällä opettajan kontroilloivaa roolia mahdollistaen oppilaan itseohjautuvuuden kehittyminen.
Internetistä löydät paljonkin lisäinformaatiota. Alla muutama esimerkki Flipped Classroomista kertovasta videomateriaalista:
- www.youtube.com/results?search_query=flipped+learning
- www.youtube.com/results?search_query=flipped+classroom
- www.youtube.com/results?search_query=k%C3%A4%C3%A4nteinen+luokkahuone
- www.youtube.com/results?search_query=k%C3%A4%C3%A4nteinen+opetus
- Eeva Pyörälä: Flipped classroom - käänteinen oppiminen
- eDimensio: Flipped learning – lääke matematiikan opiskelun motivaatio-ongelmiin?
- Flipping the classroom with iTunes U by Foxcroft Academy
- Rita A. Mortenson: The Flipped Classroom Journey
- Sara Waters: Flipping the Classroom - A Professional Development Training for Teachers & Educators
- Sami Heino: Käänteinen opetus - Flipped Classroom
- Kuuma TVT - Käänteinen opetus -pilotti
- Pedafloat: Käänteinen opetusmenetelmä – Flipped Classroom
- Harto pönkä: Uusi mullistava oppimisteoria: opetetaan takaperin!
- JackieGerstein Ed.D.: The Flipped Classroom
- https://opetus.tv
- https://mooc.helsinki.fi
- http://ocw.mit.edu/index.htm
- http://www.openculture.com/freeonlinecourses
- https://www.khanacademy.org/
7. Vinkki: tee videomateriaalia PowerPointilla ja Office Mixillä
Miltä tuntuisi katsoa tämän sivun sisältö esityksenä, joka on tallennettu Flipped Classroom idean mukaisesti videoksi? Alla on osasta tämän sivun sisällöistä kokoamani PowerPoint-esitys, johon olen äänittänyt selostuksen Office Mix -apuohjelmalla tallentanut ja sitten ladannut tiedoston YouTubeen. Vaiheistettu pikaohje videon alapuolella.
Miten videon tein?
Video syntyi seuraavien vaiheiden jälkeen:
- Ensiksi mietin tämän blogikirjoituksen sisällön.
- Sitten tein tämän blogikirjoituksen.
- Seuraavaksi tein PowerPointilla blogikirjoitukseen perustuvan esityksen.
- Kävin sitten esityksen itse itselleni esittäen läpi.
- Seuraavaksi lisäsin Office Mix apuohjelmaa hyödyntäen selostuksen esitykseen.
- Tämän jälkeen tallensin esityksen videoksi.
- Sitten kirjauduin YouTubeen Google-tunnuksilla ja latasin videon YouTubeen. Pikaohje Youtubeen videon lataamiseen SlideSharessa.
- Lopuksi lisäsin blogikirjoitukseen linkin YouTube kanavallani olevaan videoon.
Miltä tuntuisi katsoa tämän sivun sisältö esityksenä, joka on tallennettu Flipped Classroom idean mukaisesti videoksi? Alla on osasta tämän sivun sisällöistä kokoamani PowerPoint-esitys, johon olen äänittänyt selostuksen Office Mix -apuohjelmalla tallentanut ja sitten ladannut tiedoston YouTubeen. Vaiheistettu pikaohje videon alapuolella.
Miten videon tein?
Video syntyi seuraavien vaiheiden jälkeen:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti